Whattheconcept ben ik, Lianne, opgestart in 2016. Vlak na mijn afstuderen voelde ik namelijk de drang om iets te doen met de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie als Docent Beeldende kunst.  Niet alleen in in het maken van beeldend werk maar ook om jonge docenten verder te helpen in hun docentschap.  

Met mijn vooropleiding als grafisch vormgever heb ik mezelf weten te positioneren in het kunstonderwijs mét kennis van de technologie. 

Met het oog naar ander scholen heb ik ontdekt dat veel docenten nog niet goed weten hoe ze deze digitale middelen kunnen inzetten op een verantwoorde manier. Met als gevolg dat ik de online training: digitale kunstdocent, ontwikkelde om zo mijn kennis over te dragen. 

Door deze training is de naam whattheconcept slechts overkoepelend geworden van alle werkzaamheden die ik doe naast het lesgeven. 

Door de opkomst van corona ben ik verder gaan kijken hoe ik mijn eigen leerlingen vanaf een afstand beter kon gaan begeleiden. Op dat moment startte ik net een project waarbij leerlingen een website moesten gaan maken.  Met als gevolg dat ik ben begonnen met het maken van tutorial video’s.  Deze heb ik vervolgens op Youtube geplaatst. 

Naast het opzetten van de online training en de video’s vind ik het ontwikkelen van kunstlessen heel leuk om te doen. Ik heb aan diverse projecten meegeholpen en veel van deze lessen worden nu gegeven in het PO.  

Maar bij het ontwikkelen van lessen blijft het niet.  Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een kaartspel dat gebruikt kan worden tijdens de kunstlessen als actieve werkvorm. 

Het zal jullie vast niet verbazen dat van het ene idee een andere onstaat. Mijn to-do list in het teken van onderwijs ontwikkelen blijft dan ook voorlopig nog wel groeien. 

Je kan wel zeggen dat ik ambitieus ben. Ik heb van mijn hobby mijn werk weten te maken waardoor ik altijd wel iets te doen heb. Stil zitten zit dan ook niet echt in mijn bloed.  Naast onderwijsklussen neem ik nog regelmatig opdrachten aan als grafisch vormgever. Het leuke hieraan is dat ik deze ervaringen en opdrachten weer kan inzetten in mijn eigen onderwijs. Zo zet ik leerlingen fictief aan een opdracht die voor een echte klant had kunnen zijn.  

Terug naar boven